Tänk dig att du sitter och bläddrar i ett magasin om till exempel mode, inredning eller något annat som du är intresserad av. Du klipper ut allt du gillar och klistrar in det i din egen pärm för just sådana ämnen. Pinterest kan liknas vid den digitala versionen av just detta.
Med hjälp av olika anslagstavlor (pinboards), vanligtvis en för varje ämne, organiserar du och delar med dig av dina bilder. Bilderna du publicerar, kallas för pins. Dessa kan dina följare sedan gilla eller lägga i sina egna pinboards, genom att göra en så kallad repin.
Vilka finns på Pinterest?
Det finns lite olika siffror för hur många svenskar som använder Pinterest, men en kvalificerad gissning är någonstans mellan 200 000 – 500 000 stycken. Klart är att cirka 85 procent av dem är kvinnor och de flesta jobbar med sociala medier, mode, design och liknande.
Marknadsföring på Pinterest
Visst kan det vara bra även för svenska företag att finnas på Pinterest, men för att annonsera på Pinterest krävs i dagsläget att man har ett USA-, Kanada- eller Englandsbaserat företagskonto.
Är du intresserad av att veta mer? Hör av dig till oss på 08-546 66 200 eller mejla info@jajja.com.