Personer tar selfie

Snapchat

I september 2011 släpptes fotodelnings- och multimediaappen Snapchat. Om vi ska ge oss på en snabb förklaring på vad Snapchat är, så är väl den enklaste förklaringen att det är en bild- och videochatt med självförstörande bilder och videos, så kallade snaps.

Sett till hur stor del av internetanvändarna i Sverige använder sociala medier, är Snapchat det fjärde största sociala nätverket. 75 procent av dem använder appen någon gång och 58 procent gör det varje dag. Men här ska också sägas att det är främst är de mellan 12-25 år som använder appen. I de äldre åldrarna går användandet ner betydligt.

Populärt bland yngre

Varför är då Snapchat så populärt bland de yngre och inte minst bland skolelever? Kanske beror det på simpelheten i hur appen fungerar och att bilden/videon är central. Det är helt enkelt ett lätt och underhållande sätt att kommunicera med sina följare och det görs oftast med en humoristisk underton.

Marknadsföring på Snapchat – en balansgång

Men det finns även företag som satsar på att synas på Snapchat och det tror vi är en växande marknad. Här måste man dock vara lite försiktig i hur man marknadsför sig, eftersom det till stor del handlar om att marknadsföra sig mot icke myndiga personer. Enligt Konsumentombudsmannen får näringsidkare i sociala medier inte direkt uppmana barn att köpa, eller att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa deras produkter.

Är du intresserad av att veta mer? Hör av dig till oss på 08-546 66 200 eller mejla info@jajja.com.

Vill du ha hjälp med sociala medier? Kontakta oss på Jajja!