Tjej med kaffekopp och smartphone

Twitter

Den här ingressen är 140 tecken lång, mellanslag inräknat. Exakt så långt som en tweet får vara. Det gäller alltså att vara kort och koncis.

Twitter är vad man brukar kalla för en mikroblogg, alltså ett begränsat utrymme att uttrycka sig på. 140 tecken är inte särskilt mycket när man vill förmedla något, men för den som behärskar det, är det en oslagbar arena. Till och från cirkulerar rykten om att Twitter ska utöka antalet tillåtna tecken, men än så länge har det bara varit just rykten.

Det begränsade utrymmet är en av orsakerna till att Twitter från början blev en megasuccé, men också en av anledningarna till att Twitter idag minskar i popularitet bland internetanvändarna. Enligt rapporten Svenskarna och internet 2016, använder 18 procent av de svenska internetanvändarna twitter någon gång. En minskning med fyra procent, jämfört med 2015.

Att använda hashtags

Precis som på Instagram, är användandet av hashtags vanligt på Twitter. En hashtag är, enkelt förklarat, ett sätt att kategorisera ditt inlägg. Genom att skriva ut en staketsymbol (#) framför ett ord är ordet hashtaggat. Hashtaggen kan sedan användas till att hitta andra inlägg med samma hashtag och på så sätt kan du skapa en social kontext för ditt inlägg. Skillnaden för Twitters del, är att du bör hastagga dina nyckelord direkt i din tweet, eftersom du inte kan skriva mer än 140 tecken.

Till exempel: #JajjaMediaGroup hjälper dig med din #annonsering#socialamedier.

I andra sociala medier hade man kunnat skriva: Jajja Media Group hjälper dig med din annonsering på sociala medier. #jajjamediagroup #annonsering #socialamedier.

Annonsera på Twitter

Självklart går det att annonsera även på Twitter. Här är utmaningen dock att formulera sitt budskap på 140 tecken, inklusive länk och bild.

Är du intresserad av att veta mer? Hör av dig till oss på 08-546 66 200 eller mejla info@jajja.com.

Vill du ha hjälp med sociala medier? Kontakta oss på Jajja!